( ဥပါဒါနကၡႏၶာ မွတ္စု)
******************
ဥပါဒါနကၡႏၶာကို ေျပာဖို႔အတြက္ အရင္ဆံုး ဥပါဒါန္ ဆိုတာကို ေျပာမယ္။
(၁) ဘုသံ အာဒိယႏၱီတိ ဥပါဒါနာ၊ ဒဠွဂၢါဟံ ဂဏွႏၱီတိ အေတၳာ။
မလႊတ္ႏိုင္ဘဲ ၿမဲၿမံျပင္းျပစြာ ယူတတ္ ၊ စြဲလမ္းတတ္ေသာ သေဘာတရားသည္ ဥပါဒါန္မည္၏။( အ႒သာလိနီ ၊ ႒ ) ( လူေသလူျဖစ္- ဝိ - ၁၀၁၇ )
(၂) ဥပါဒါနံ - ဥပါဒါန္ဆိုသည္မွာ ၊ တဏွာဒိ႒ိေဘဒေတာ - တဏွာႏွင့္ဒိ႒ိ အျပားအားျဖင့္ ၊ ဒုဝိဓံ - ႏွစ္ပါး အျပားရွိ၏။(ဝိသုဒၶိမဂ္မဟာဋီကာ)( ဥပါဒါနကၡႏၶာရွင္းခ်က္ -ဆရာေတာ္ ဦးကု႑လ- ၃၅)
စြဲလမ္းတတ္တာမွာ မာနစြဲ၊ တဏွာစြဲ၊ ဒိ႒ိစြဲလို႔ အစြဲသံုးမ်ိဳးရွိတယ္။
(၃) ( က) မာနသည္ အစြဲသာမည္၍ ဥပါဒါန္ သမုဒယသစၥာမည္။
( ခ ) ဒိ႒ိသည္ အစြဲ ဥပါဒါန္ ႏွစ္မည္ရ၍ သမုဒယသစၥာမည္။
( ဂ ) ေလာဘသည္ အစြဲ ဥပါဒါန္ သမုဒယသစၥာ ဟူ၍ သံုးမည္ရ၏။ ( ဓမၼနီတိ- ဝိ - ၁၄၅ )
ဒါေၾကာင့္စြဲလမ္းတတ္တဲ့ တဏွာ၊ ဒိ႒ိ ကိုသာဥပါဒါန္ေခၚတယ္။ သမုဒယသစၥာလည္း ျဖစ္တယ္။
ဥပါဒါန္ေလးမ်ိဳးရွိတယ္။ ကာမုပါဒါန္၊ ဒိ႒ဳပါဒါန္၊ သီလဗၺတုပါဒါန္၊ အတၱဝါဒုပါဒါန္ တို႔ျဖစ္တယ္။
(၄) တတၳ ကတမံ ကာမုပါဒါနံ။ ေယာ ကာေမသု ကာမစၦေႏၵာ ကာမရာေဂါ ကာမနႏၵီ ကာမတဏွာ ကာမသိေနေဟာ ကာမပရိဠာေဟာ ကာမမုစၦာ ကာမမေဇၩာ သာနံ။ ဣဒံ ဝုစၥတိ ကာမုပါဒါနံ။
ဝတၳဳကာမဟု ေခၚဆိုအပ္ေသာ လိုခ်င္ဖြယ္အာ႐ံုတို႔၌ လိုလားႏွစ္သက္ တပ္မက္စြဲလမ္းေသာ တဏွာ( ေလာဘေစတသိက္) သည္ ကာမုပါဒါန္ မည္တယ္။
တတၳ ကတမံ ဒိ႒ဳပါဒါနံ။ နတၳိ ဒိႏၷံ။ ပ ။ ဣဒံ ဝုစၥတိ ဒိ႒ဳပါဒါနံ ဌေပတြာ သီလဗၺတုပါဒါနဥၥ အတၱဝါဒုပါဒါ နဥၥ သဗၺာပိ မိစၦာဒိ႒ိ ဒိ႒ဳပါဒါနံ။
သီလဗၺတုပါဒါန္ႏွင့္ အတၱဝါဒုပါဒါန္ ဒိ႒ိႏွစ္မ်ိဳးမွႂကြင္းေသာ မွားေသာအယူ အားလံုးသည္ ဒိ႒ဳပါဒါန္မည္ တယ္။
တတၳ ကတမံ သီလဗၺတုပါဒါနံ။ဣေတာ ဗဟိဒၶါ သမဏျဗာဟၼဏာနံ သီေလန သုဒၶိ။ ပ ။ ဝိပရိယာသဂၢါေဟာ။ ဣဒံ ဝုစၥတိ သီလဗၺတုပါဒါနံ။
ေခြး ႏြား စသည္တို႔၏ အေလ့က်င့္ကို (ဝါ) အေလ့က်င့္မွား ဟူသမ်ွကို ကိေလသာစင္ၾကယ္ေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္း အျဖစ္ျဖင့္ မွားယြင္းစြာစြဲလမ္းတတ္ေသာ အျမင္မွားမႈ ဒိ႒ိေစတသိက္သည္ သီဗၺတုပါဒါန္မည္ တယ္။
တတၳ ကတမံ အတၱဝါဒုပါဒါနံ။ ဣဓ အႆုတဝါ ပုထုဇၨေနာ။ ပ ။ မိစၦတၱံ တတၳာယတနံ ဝိပရိယာသဂၢါေဟာ။ ဣဒံ ဝုစၥတိ အတၱဝါဒုပါဒါနံ။
ခႏၶာငါးပါးတြင္ တစ္ပါးပါးကို မပ်က္မစီး အၿမဲတည္ေနေသာ အႏွစ္သာရအမာခံ သေဘာတရားသည္
အတၱဟု အျမင္မွားမႈ ဒိ႒ိေစတသိက္သည္ အတၱဝါဒုပါဒါန္မည္၏။ ( အဘိ၊ ၁၊ ၂၄၁)( လူေသလူျဖစ္ - ဝိ - ၁၀၁၈)
ဥပါဒါန္ေလးပါးကို တရားကိုယ္ေကာက္ေတာ့ တဏွာ၊ ဒိ႒ိ သာရတယ္။
စြဲလမ္းတတ္တဲ့တရား ဥပါဒါန္ ကိုေတာ့ သိရၿပီ။ ဘာေတြကို စြဲလမ္းတာလဲ ဆိုတာထပ္ေလ့လာမယ္။ ဥပါဒါန္ကစြဲလမ္းတတ္တဲ့တရားေတြကို ဥပါဒါနကၡႏၶာေခၚတယ္။
ဥပါဒါနကၡႏၶာ ဆိုတာဘာလဲ။
(၅) ဥပါဒါနကၡႏၶာ တိ ဧတၳ စ ဥပါဒါနေဂါစရာ ခႏၶာတိ ဧဝ ေမတၳ အေတၳာ ဒ႒ေဗၺာ။( အဘိ၊ ႒၊ ၂ ႏွာ-၂၉၊ ပဋိသံ၊ ႒ ၊၁။ ၁၃၈)
ဥပါဒါနကၡႏၶာဟူေသာ ဤေဝါဟာရ၌ ဥပါဒါန္တို႔၏ အာ႐ံုျဖစ္ေသာ ခႏၶာတို႔ဟူ၍ အနက္အဓိပၸါယ္ကို မွတ္အပ္၏။( ဓမၼနီတိ - ဝိ - ၂၀၅ )
(၆) ဥပါဒါနကၡႏၶာဟူသည္ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ ဖြင့္ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း တဏွာ - ဒိ႒ိ ဟူေသာ ဥပါဒါန္တို႔၏ အာ႐ံုျဖစ္၍ အတိတ္ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ ျဖစ္လာေသာ ခႏၶာငါးပါးတို႔ပင္တည္း။( မိုးကုတ္ - ဝိ - ၁၆၄)
(၇) ဥပါဒါေနဟိ အာရမၼဏကရဏဝေသန ဥပါဒါတဗၺာ ခႏၶာ ဥပါဒါနကၡႏၶာ။
အာရမၼဏကရဏဝေသန - အာ႐ံုျပဳေသာအစြမ္းအားျဖင့္ ၊ဥပါဒါေနဟိ - ဥပါဒါန္တို႔သည္၊ ဥပါဒါတဗၺံ - စြဲလမ္းအပ္ကုန္ေသာ (ဝါ) ဥပါဒါန္၏အစြဲကုိခံရကုန္ေသာ၊ ခႏၶာ - ခႏၶာတို႔သည္၊ ဥပါဒါနကၡႏၶာ - ဥပါဒါနကၡႏၶာ မည္၏။( အံ ၊ ဋီ၊ ၂၃၉ )( ဥပါဒါနကၡႏၶာရွင္းခ်က္ - ၂၁)
(၈) ကတေမ စ ဘိကၡေဝ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ၊ ယံ ကိဥၥိ ဘိကၡေဝ ႐ူပံ အတီတာအနာဂတပစၥဳပၸႏၷံ။ ပ ။ ယံ ဒူေရ သႏၱိေကဝါ သာသဝံ ဥပါဒါနိယံ။ အယံ ဝစၥတိ ႐ူပုပါဒါနကၡႏၶာ။ ( ခႏၶဝဂၢသံယုပါဠိ - ၃၉)
ရဟန္းတို႔…အဘယ္တရားတို႔သည္ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာမည္ကုန္သနည္း။ အလံုးစံုေသာ အတိတ္ အနာဂတ္ ပစၥဳပၸန္ျဖစ္ေသာ။ ပ ။ အေဝးလည္းျဖစ္ေသာ အနီးလည္းျဖစ္ေသာ အၾကင္႐ုပ္သည္ အာသေဝါတရားတို႔၏ အာ႐ုံျဖစ္၏။ ဥပါဒါန္၏ အစီးပြားျဖစ္၏။ ဤရုပ္အေပါင္းကို ႐ူပုပါဒါနကၡႏၶာဟု ဆိုအပ္၏။
(၉) ေတ ရာသေ႒န သေဗၺပိ ခေႏၶသု ပဝိ႒ာ၊ ေတဘူမကာ ပေနတၳ သာသဝေ႒န ဥပါဒါနကၡေႏၶသု ပဝိ႒ာ။ ( ခႏၶဝဂၢသံယုတ္ ႒ - ၂၄၉ )
ထိုအလံုးစံုေသာ ႐ုပ္၊ ေဝဒနာ၊ သညာ၊ သခၤါရ၊ ဝိညာဏ္တို႔သည္ အစုဟူေသာ အနက္ေၾကာင့္ ခႏၶာတုိ႔ ၌ ဝင္ကုန္၏။ ထိုခႏၶာတို႔တြင္ ဘံုသုံးပါး၌ ျဖစ္ကုန္ေသာ ေလာကီခႏၶာတို႔သည္ အာသဝတို႔ႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ ( ဝါ ) အာသေဝါတရားတို႔၏ အာ႐ံုဟူေသာ အနက္ေၾကာင့္ ဥပါဒါနကၡႏၶာတို႔၌ ဝင္ကုန္၏။
( ၈ + ၉=ေက်ာက္သေဘၤာဝါဒ - ဝိ- ၂၈၇ )
အဖြင့္မ်ားစြာရွိေသးတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ေျပာရရင္ တဏွာ၊ ဒိ႒ိ အစရွိ အာသေဝါတရားတို႔၏ အာ႐ံုျဖစ္ေသာ၊ အစြဲလမ္းခံ ျဖစ္ေသာ ေလာကီခႏၶာငါးပါးသည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ျဖစ္တယ္။
တဏွာ၊ဒိ႒ိ အာ႐ံုထိုက္တဲ့ တရားရွိရင္ တဏွာ၊ ဒိ႒ိ အာ႐ံုမထိုက္တဲ့ တရားဆိုတာလည္း ရွိရမယ္။
ရွိတယ္။ မဂ္စိတ္ေလးပါး၊ ဖိုလ္စိတ္ေလးပါး၊ ထိုမဂ္ဖိုလ္မွာယွဥ္ေသာ ေစတသိက္တရားမ်ား၊ နိဗၺာန္တို႔ ျဖစ္တယ္။
တဏွာ၊ဒိ႒ိ တို႔ရဲ႕ အာ႐ံုျပဳအစြဲလမ္းခံတရားေတြျဖစ္တဲ့ ေလာကီခႏၶာငါးပါးကို ဥပါဒါနိယ တရားလို႔ ေခၚသလို အာသေဝါတရားတို႔အာ အာ႐ံုျဖစ္လို႔ သာသဝ လို႔လဲေခၚေသးတယ္။
တဏွာ၊ဒိ႒ိ တို႔နဲ႔ အာ႐ံုျပဳလို႔မရတဲ့ တရားကို အႏုပါဒါနိယ တရားလို႔ေခၚတယ္။ အနာသဝ တရားေတြျဖစ္တယ္။ တဏွာ၊ဒိ႒ိ အစရွိ အာသေဝါတ ရားတို႔ အာ႐ံုျပဳျခင္းငွာမစြမ္းႏိုင္တဲ့ တရားေတြကို ခႏၶာဖြဲ႔ရင္ မဂ္စိတ္ေလးပါး၊ ဖိုလ္စိတ္ေလးပါး၊ ထိုမဂ္ဖိုလ္မွာယွဥ္ေသာ ေစတသိက္တရားမ်ားရတယ္။ နဗၺာန္ကို ခႏၶာဖြဲ႔လို႔မရဘူး။ တဏွာ၊ ဒိ႒ိ အစရွိ အာသေဝါ တရားတို႔ရဲက အာ႐ံုမထိုက္တဲ့ တရားေတြကို အႏုပါဒါနိယ တရားလို႔ေခၚၿပီး အႏုပါဒါနကၡႏၶာ လို႔ေျပာ ၾကတယ္။( မွတ္ခ်က္၊ ၊ ပဋိကတ္မွာေတာ့ အႏုပါဒါနကၡႏၶာလို႔ တိုက္႐ိုက္အသံုးမရွိေၾကာင္းသိရတယ္၊ ဝိနိစၦယအဖြဲ႔ ကလည္း အႏုပါဒါနကၡႏၶာ သံုးထားလို႔ ထည့္ေရးလိုက္တယ္။)
ဒီေတာ့ တဏွာ၊ဒိ႒ိ ဥပါဒါန္အစရွိ အာသေဝါတရားတို႔ရဲ႕ အာ႐ံုျဖစ္တဲ့ ေလာကီတရား၊ တဏွာ၊ဒိ႒ိ ဥပါဒါန္ တရားတို႔အာ႐ံုမဟုတ္တဲ့ ေလာကုတၱတရားေတြကို ေပါင္းစုၿပီးေတာ့ ၿမတ္စြာဘုရားရွင္က ခႏၶာ ဆိုၿပီး ေဟာလိုက္တယ္။
(၁၀) သေဗၺ သဘာဂ ဓမၼသဂၤဟတၳံ ဟိ သာသဝါ အနာသဝါပိ ဓမၼာ အဝိေသသေတာ ပဥၥကၡႏၶာတိ ေဒသိ တာ။ ဝိပႆနာ ဘူမိသႏၷႆနတၳံ ပန သာသဝါဝ ဥပါဒါနကၡႏၶာတိ။( ဋီကာေက်ာ္ ၂၂၉)
အလံုးစံုေသာ သေဘာတူရာတရားတို႔ကို သိမ္းယူျခင္းအက်ိဳးငွာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အာသေဝါတရား တို႔၏ အာ႐ံုျဖစ္ေသာ ေလာကီတရားတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ အာသေဝါတရားတို႔၏ အာ႐ံုမဟုတ္ေသာ ေလာကုတၱရာ မဂ္ဖိုလ္တရားတို႔ကို လည္းေကာင္း သာမညအားျဖင့္ ပဥၥကၡႏၶာဟု ေဟာကုန္၏။ ဝိပႆနာ႐ႈ ဉာဏ္၏ အ႐ႈခံအာ႐ံုတရားကို ျပျခင္းအက်ိဳးငွာ အာသေဝါတရားတို႔၏ အာ႐ံုျဖစ္ေသာ ေလာကီခႏၶာတို႔ကိုသာ ဥပါဒါနကၡႏၶာတို႔ဟု ေဟာၾကားအပ္ကုန္၏။ ( ဦးေခမိႏၵႏွင့္ ဦးဝိစိတၱသာရ - ဝိ - ၁၂၃)
တရားကိုယ္ခြဲေကာက္ရင္ ခႏၶာ ဆိုရင္ ေလာကီ ႐ုပ္နာမ္၊ ေလာကုတၱရာမဂ္ဖိုလ္ အားလံုးပါၿပီး ဥပါဒါနကၡႏၶာ ဆိုရင္ ေလာကီ႐ုပ္နာမ္သာ ေကာက္ရတယ္။
ဥပါဒါနကၡႏၶာထဲမွာ တဏွာ၊ဒိ႒ိ ဆိုတ့ဲ ဥပါဒါန္တရားေတြလည္း ပါေနတယ္။
(၁၁) ဥပါဒါန္ဟူသည္ ေလာဘႏွင့္ ဒိ႒ိျဖစ္သည္။ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ဟူသည္ ေလာကီစိတ္ (၈၁) ေစတသိက္ (၅၂) ႐ုပ္ (၂၈) ဟူေသာ ခႏၶာငါးပါးျဖစ္သည္။ ထိုတြင္ ႐ုပ္ ၂၈ ပါးသည္ ႐ူပုပါဒါနကၡႏၶာ၊ ေဝဒနာေစတသိက္ သည္ ေဝဒႏုပါဒါနကၡႏၶာ၊ သညာေစတသိက္သည္ သညုပါဒါနကၡႏၶာ၊ က်န္ေစတသိက္ ၅၀ သည္ သခၤါ႐ုပါဒါနကၡႏၶာ၊ ေလာကီစိတ္ ၈၁ သည္ ဝိညာဏုပါဒါနကၡႏၶာ ျဖစ္သည္။( သခၤါ႐ုပါဒါနကၡႏၶာျဖစ္သည့္ ေစတသိက္ ၅၀ တြင္ ေလာႏွင့္ ဒိ႒ိ ပါဝင္ေနသည္ကို သိပါ)။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာဘႏွင့္ဒိ႒ိတည္းဟူေသာ ဥပါဒါန္ သည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးမဟုတ္၊ သခၤါ႐ုပါဒါနကၡႏၶာ၏ အစိတ္ပိုင္းမ်ွသာျဖစ္သည္။ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးကို ၾကဥ္ ဖယ္ထားလိုက္လ်ွင္လည္း ဥပါဒါန္ဟု မရွိႏိုင္သည္ကို သိရာ၏။
ေလာဘႏွင့္ဒိ႒ိ သည္ ဥပါဒါန္လည္းျဖစ္သည္။ ဥပါဒါနကၡႏၶာလည္း ျဖစ္သည္။ ေလာဘႏွင့္ဒိ႒ိ မွႂကြင္း ေသာ ေလာကီခႏၶာငါးပါးသည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာသာျဖစ္သည္။ ဥပါဒါန္မျဖစ္။ ဤကား ျမတ္စြာဘုရား၏ အလိုေတာ္ တည္း။ (လူေသလူျဖစ္ - ဝိ - ၇၈၇)
ဥပါဒါနကၡႏၶာကို ေျပာတဲ့အခါ "ဥပါဒါန ပစၥယာ ဘေဝါ "- အရ အတိတ္ဥပါဒါန္၊ကံေၾကာင့္ ရရွိလာတဲ့ခႏၶာကိုလည္း ဥပါဒါနကၡႏၶာ အျဖစ္ေျပာၾကေသးတယ္။
(၁၂)ကံေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ခႏၶာကို ဥပါဒါနကၡႏၶာ ဆိုတာထက္ ဥပါဒိႏၷကၡႏၶာ လို႔သာေခၚၾကတယ္။
ဥပါဒိႏၷကၡႏၶာဆိုတာ -
အာရမၼဏ ကရဏဝေသန တဏွာ ဒိ႒ိဟိ ဥေပေတန၊ ကမၼဳနာ အာစိႏၷ ဖလဘာေဝန ဂဟိတာဟိ ဥပါဒိႏၷာ။
ေယ ဓမၼာ - အၾကင္တရားတို႔သည္၊ အာရမၼဏ ကရဏဝေသန - အာ႐ံုျပဳေသာအစြမ္းအားျဖင့္၊ တဏွာ ဒိ႒ိ ဥပါဒါန္တို႔သည္၊ ဥေပေတန - ကပ္အပ္ေသာ၊ ကမၼဳနာ - ကံသည္၊ အာစိႏၷဖလဘာေဝန ဂဟိတာ - အက်ိဳး၏ အျဖစ္ျဖင့္ ယူအပ္ကုန္၏၊ ဣတိတသၼာ - ထို႔ေၾကာင့္၊ ေတ ဓမၼာ -ထိုတရားတို႔သည္၊ ဥပါဒိႏၷာ - ဥပါဒိႏၷ မည္ကုန္၏။( အ႒သာလိနီ ၈၄) ( ဥပါဒါနကၡႏၶာရွင္းခ်က္ ၂၄)
(၁၃) ကံေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ခႏၶာကိုသာ ဥပါဒါနကၡႏၶာလို႔ေျပာရင္ ဣေျႏၵနဲ႔ မစပ္တဲ့ အနိျႏၵိယဗဒၶ ႐ုပ္မ်ားျဖစ္တဲ့ သစ္ပင္၊ ေတာ၊ ေတာင္၊ အိမ္၊ ကား ၊ အစရွိတဲ့ သက္မဲ့႐ုပ္ေတြဟာ ဥပါဒါနကၡႏၶာထဲ မပါသလိုျဖစ္ေနတယ္။ ေတာ၊ ေတာင္၊ အိမ္၊ ကား၊ သက္မဲ့႐ုပ္ေတြကိုလည္း တဏွာ၊ဒိ႒ိ နဲ႔စြဲလမ္းႏိုင္တဲ့အတြက္ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ေတြျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကံေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့႐ုပ္ေတြကို ဥပါဒိႏၷကၡႏၶာလို႔ ေျပာတယ္။
ဒီေတာ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ထဲမွာ သက္ရွိ ေလာကီ ႐ုပ္၊ နာမ္၊ သက္မဲ့ ႐ုပ္ ေတြအားလံုးပါၿပီး၊ ဥပါဒိႏၷကၡႏၶာ ထဲမွာ သက္ရွိ ႐ုပ္နာမ္ ကိုပဲယူတယ္။
ဥပါဒိႏၷကၡႏၶာ ကနယ္က်ဥ္းတယ္၊ ဥပါဒါနကၡႏၶာက နယ္က်ယ္တယ္။( ဥပါဒါနကၡႏၶာရွင္းခ်က္ ၂၅)
ဝိပႆနာ႐ႈတဲ့အခါ ေလာကီခႏၶာငါးပါးကိုသာ ႐ႈရတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ တဏွာ၊ဒိ႒ိ အစရွိ အာသေဝါတရားေတြနဲ႔ စြဲလမ္းတတ္လို႔ျဖစ္တယ္။ ေလာကုတၱရားေတြကို ဝိပႆနာ႐ႈလို႔မရဘူး။
(၁၄) မရဘူးမေရာက္ဘူးေသးေသာ ထိုေလာကုတၱရားတို႔သည္ ပုထုဇဥ္တို႔အား သဘာဝလကၡဏာ စသည္ျဖင့္ အမွန္အတိုင္းမထင္ကုန္၊ အရိယာတို႔မွာ အမွန္အတိုင္း သိကုန္ေသာလည္း ထိုေလာကုတၱရာတရား တို႔ကို ႐ႈျခင္းသည္ အက်ိဳးမရွိေခ်။
ေလာကီတရားတို႔ိကို ႐ႈျခင္းသည္ ထိုတရားတို႔၌ နိစၥ၊ သုခ၊ အတၱ၊ ဟု စြဲလမ္းေသာ ကိေလသာတို႔ကို ကင္းေစႏိုင္ျခင္း အက်ိဳးရွိ၏။ ေလာကုတၱရာတရားတို႔၌ကား ထိုသုိ႔စြဲလမ္းေသာ ကိေလသာပင္မရွိေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုတရားတို႔ကို ႐ႈေသာ္လည္း ကိေလသာကို ပယ္ႏိုင္ျခင္းအက်ိဳး မရွိသည္သာတည္း။ ( ေက်ာက္သေဘၤာဝါဒ- ဝိ -၃၁၃ )
ဒီေလာက္ဆိုရင္ ဥပါဒါန္၊ ခႏၶာ၊ ဥပါဒါနကၡႏၶာကို ခြဲျခားနားလည္လို႔ရၿပီျဖစ္တယ္။ ဝိပႆနာရဲ႕ အာ႐ံုတရားဟာ ဥပါဒါနကၡႏၶာ သာျဖစ္တယ္ ဆိုတာလည္းသိၿပီျဖစ္တယ္။
ခႏၶာဖြဲ႔လို႔မရတဲ့ နိဗၺာန္ ၊ ပညတ္ ေတြကို ဝိပႆနာ႐ႈမရဘူးဆိုတာလည္းသိၿပီျဖစ္တယ္။ ခႏၶာဖြဲ႔လို႔ ရေပမယ့္ တဏွာ၊ဒိ႒ိ တို႔ရဲ႔ အစြဲလမ္းခံမဟုတ္တဲ့ ေလာကုတၱရာ မဂ္၊ဖိုလ္ ကိုလည္းဝိပႆနာ မ႐ႈရေၾကာင္း ခြဲျခားနားလည္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ဒါဆိုရင္ ဝိပႆနာအာ႐ံု ျဖစ္တဲ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာ အေပၚမွာ သံသယ ကင္းရွင္းေလာက္ၿပီ္ျဖစ္ပါတယ္။
" ေလာကီခႏၶာ ၊ သက္သက္မွာ ၊ ဥပါဒါနကၡန္ " (လယ္တီဆရာေတာ္ - သၿဂိဳဟ္သံခိပ္)
မွတ္ခ်က္ ။ ။ ဝိ = ဝိနိစၦယက်မ္း
အရွင္ပညာသီရိ ( ရမၼာကၽြန္း )
No comments:
Post a Comment